14/7 2010 - Skottland

Ja, nu har jag äntligen fått lite bilder från min syster, i sämre kvalité pga av förlorandet av ett usb-minne (de har alltså skickats över mail istället). Här kommer sagan om då vi åkte en busstur runt i Skottland.

Denna dag har vi varit på Scotland Highlands Bus Tour med Timberbush Tours. Den varade cirka 12 timmar så man var ganska så trött. Vår guide hette Colin, hade rött hår och bar kilt. Han hade varit guide i 10 år men innan dess pluggade han franska på University of Strathclyde. Han berättade mycket om skottsk historia, vilket faktiskt var mycket intressant. Bland annat om Glencoe Massakern (ett område vi körde igenom), där det var en klan som dödat en annan på grund av en ny kung. Typ.

I varje fall så stannade vi först vid Loch Lomond, som är en sjö men inte mycket mer. Det var regnigt hela dagen så man försökte stå under tak och inte gå runt så mycket. Alla som sett bilder på det skottska landskapet vet hur det ser ut, för allt ser likadant ut. Trust me.




Sen körde vi genom Glencoe (höglandet) och man kan inte säga annat än att det är förtrollande vackert. Inte ett hus i sikte men efter 10 minuter är det redan tråkigt för allt ser likadant ut, även om det är fint. Grönt och blött. Vi stannade till i några minuter för att ta bilder så vi trotsade vädret och gick ut!


Vi stannade i Fort William för lunch där jag åt svampsoppa vilket var perfekt för en sådan dag. Jag köpte också ett kort, med Glencoe på, som jag ska spara som minne. Efter lunchen åkte vi till Loch Ness. Man kunde åka en båttur men eftersom det regnade valde vi att ta en fika istället. Sen gick vi en kort, kort promenad vid vattnet när det slutat regna.

Några timmar senare kom vi fram till vårt sista stopp (eh. om någon sett Hem Till Gården på TV4 någon gång, där de har typ en gata i hela staden men det bor fortfarande typ 600 pers utspridda, så kan jag berätta att så här ser det ut i hela Storbritannien. Hela.). Det fanns en Christmas Shop och vi drack varm choklad på ett jättemysigt café. Sen åkte vi tillbaka till Glasgow och åt kvällsmat. Kände mig som Bella (not) när jag fick in min veggie burger.


Colin vår guide hade ett likadant paraply som mig. £3 för ett genomskinligt paraply.
Bästa köpet ever.


Åsikter
Postat av: Boosse

Scotland, bara man tänker på naturen där man man rysningar. Typ. Nä men vd jag sett är det himla vackert! Mycket bra val på paraply :)

2010-08-02 @ 19:12:09
Blogg: http://boosses.blogg.se/
Postat av: Frida l fplanting

Ser himla mysigt ut :) Men gillade du skottland då förutom att allt såg likadant ut? :P

2010-08-02 @ 23:10:51
Blogg: http://fplanting.blogg.se/

Lämna din åsikt:

Namn:
Remember me?

E-mail: (visas ej)

Blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0