12/7 2010 - Resan till Glasgow

Jag har ju lovat day-to-day berättelse om min resa till Glasgow och London, så här kommer första dagen:

Vi gick upp redan 03.00 och var i bilen vid 04.00 eftersom vårt flyg, med Cimber Air, gick redan 07.15 från Kastrup. Nästan två timmar, och en coca-cola (som jag verkligen inte brukar dricka på morgonen men det var ju lunch-tid för oss) senare var vi äntligen framme i Edinburgh. Därifrån tog vi oss med buss och tåg till Glasgow. Tågstationen i Edinburgh hade otroligt bra anställda, vi fick hjälp med allting - att köpa biljetter, hitta till tåget, se om våra biljetter funkade till ett snabbare tåg osv. Fenomenalt!

Väl framme i Glasgow en timme senare lyckades vi hitta vårt hotell. Mögel i duschtaket och kallt som tusan (Hans och pappa hade stekhett på deras rum men vi hade svinkallt) men vi överlevde. Vi märkte redan då att detta är en stad med många backar, vi lär bli vältränade efter tre år där...


Jag och Hans på mitt, mammas och Julias hotellrum.


När vi gick ner till centrum för att äta lunch kan man lugnt säga att jag blev väldigt glad över att se Primark, Waterstone's, New Look och alla andra favoritaffärer i staden, man vet att man kan shoppa där i alla fall. Efter en lunch på KFC, där bara jag ätit innan och som älskades av resten av familjen, blev det dags för sightseeing.


På väg in till centrum för lite lunch.



Den största shoppinggatan i Glasgow på de två senaste bilderna.


De har ett rikt djurliv i Glasgow, uppenbarligen.


Tro inte att ni ser hela backarna på denna bilden.



Jag hade hittat "City sightseeing", som har bussar i de flesta välkända brittiska städer, så på en sådan satte vi oss. Vi hoppade av vid Glasgow Cathedral, som så klart var jättefin. På vägen dit åkte vi förbi byggnader som tillhör University of Strathclyde och hela familjen blev gaaaanska glas och högljudd.




De tre sista bilderna visar det stora torget som vi åkte förbi med bussen.


Ulrika - Välkommen hem!


Vi gick runt länge i Glasgow Necropolis, en gigantisk kyrkogård med massiva gravstenar. Det var riktigt häftigt och mitten av platsen var en kulle med utsikt över halva Glasgow. Det är svårt att beskriva och man måste nog se det med egna ögon men jag älskar ju sånt så jag var i himmelriket. No pun intended (det är ju en gravplats). Det fanns säkert 1000 gravar, om inte mer! Jag har lovat mig själv att tipsa Ulrika om detta, så Ulrika: Gå dit!




Jag älskar ju rosor så denna bild var ett måste.


Nästan vid kyrkogården...









Själva katedralen var riktigt fin inuti också, så vi tog en massa bilder. Alla har säkert varit inne i en katedral så det är kanske inte så roligt men bilder har jag!





Efter det åkte vi resten av den långa sightseeing-rundan utan att hoppa av för alla var så trötta. Tre i sällskapet somnade. Inte jag och mamma dock. Det var otur, för vi hade en live-guide på den bussen som fick sitta och titta på tre sovande personer. Kul.



Till sist tog jag med mig Julia på en runda till Primark där vi gick igenom hela affären som "förberedelse" inför morgondagen.

När vi ätit lite färdigmat från M&S (som by the way har äckligaste colan någonsin) gick vi och lade oss tidigt efter en lång dag.

End of Day 1.

Åsikter
Postat av: Ulrika

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHH:D

2010-07-22 @ 10:38:47
Postat av: Boosse

Kul! Längtar redan efter day 2 :)

Håller med, kyrkogården var verkligen maffig! det är något speciellt med gravplatser tycker jag...

och älskade Primark :)

2010-07-22 @ 17:04:36
Blogg: http://boosses.blogg.se/

Lämna din åsikt:

Namn:
Remember me?

E-mail: (visas ej)

Blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0