Tisdag 23/11

Shit! Den här veckan har gått fort. Med veckan menar jag inte dessa två dagarna utan 7 dagar! Igår lämnade jag in min extended Essay, mina axlar kändes genast lättare. 3999 ord blev den, känns ju bra att ha lite marginal, haha! Idag hade jag ju då min svenska Oral, som handlade om Vårvisan och Hemulen som älskade tystnad (Mumindalen). Det gick helt okey.

Sen drog jag och Ulrika in till Malmö där det blev thai för att sen ta oss vidare mot Pildammskolan där vi lyssnade på ett föredrag om Skottiska universitet. På ett sätt är det väldigt stressigt och svårt, men det börjar samtidigt lättna det här med att välja. Fick höra om ett väldigt bra idag som jag ska kolla upp ;).

Vi åt nyss, blev typ Daniels favoritmat eftersom han åker imorgon igen. Sorry, men ganska skönt, haha! Imorgon är det D-dag, men jag måste upp lika tidigt som vanligt eftersom jag och UG ska till Malmö för att gå på Saco-mässan. Bright and early!

Snart är det dags för lite Personal Statement också, har lovat att skicka vidare det innan 1 December. Samma dag som jag och Ug ska se Paramore!!!! Want, want, need!


Åsikter
Postat av: Christina

haha, najs kommentarfält! :D

jag fick 29 IB-poäng, vilket är rätt bra med tanke på den slackern jag var(/är). däremot hade jag rätt dåliga supervisors på mina uppsatser, eller min TOK-lärare satte predicted B och jag fick D, och min EE super satte pred. A och jag fick C... så jag fick liksom 0 extrapoäng, det känns lite surt. annars fick jag: 7, 6 och 5 i min HL, och typ 4, 4, 3 i mina SLs, haha jag failade liksom math studies, how stupid am I! xD

men ja, jag hade typ 67% närvaro under hela gymnasietiden, så om jag kan få över 24 så kan vemsomhelst det! peppar

när jag ansökte till uni så var det typ on a whim, trodde verkligen att jag inte skulle få mitt diploma så jag var fett pessimistisk och ansökte bara till unis under 30 poäng. kom in på 4/5 av de jag sökt till. nu går jag på LSBU, och antagningspoängen för IB var 24 poäng liksom. jag kände att jag ville ha lite långsammare pace, nu när jag gått IB och "upplevt" elitskol-ism (det ÄR ett ord säger vi) så ville jag prova något mer chill. jag går en författarutbildning men i en kombinerad degree, så jag får en BA i engelska när jag är klar. men eftersom det är författarskap jag pluggar så känner jag att själva utbildningen bara är halva grejen. att faktiskt bo här och uppleva allt jag upplever är minst lika viktigt.

haha gud vad långt det här blir. vad mer var det du undrade över? just det, lån. jepp, skolavgiften is a bitch och jag behöver ta lån för hela för att klara mig här. jag kommer från en ok ekonomisk bakgrund men inte mer, så jag tar även lån för att kunna bo här. om du vill kan jag förklara mer om vilka lån som är bäst att ta varifrån, men det kanske är lite irrelevant just nu? jag tar iaf ett från sverige, och ett från england.

och boende. jag bor i universitetsboende, mitt uni (precis som många andra i london) har garanterad boendeplats för internationella elever det första året. jag får ett relativt stort rum, med egen toalett och dusch, och delat kök (med 4 andra) för runt £110 i veckan. om man klarar av att dela även toalett och dusch, ligger priset på £79/v. det ÄR dyrt att bo här, men vad man oftast brukar göra och vad jag planerar är att bo första året på campus, och sen förhoppningsvis hittat tillräckligt bra vänner att man kan gå ihop ett gäng och hyra ett plejs 2:a och 3:e året. blir mycket billigare.

personal statement: alltså, jag bestämde mig för att gå på uni en vecka innan UCAS deadline, så jag kan vara fel person att fråga. jag skrev mitt statement på en halvtimme, kollade igenom det och skrev om lite, väntade en dag och kollade det igen, och sen var det klart. lät pappa kolla igenom det också för fel som man själv blir blind för efter att ha läst så många gånger. sen skickade jag det.

det enda man verkligen måste komma ihåg är att universiteten läser så sjukt många, så man måste vara originell om man söker till ett uni där alla inte kommer in. eftersom jag sökte författarlinjer så körde jag nån sorts grej där min personliga skrivstil lyste igenom, men det beror ju helt på vad för utbildning du söker. jag highlightade faktumet att jag är tvåspråkig, och jag tror många unis uppskattar det, så det är ju alltid något du kan fundera på att slänga in där. sen så, tänk inte FÖR mycket på det. det är inte det viktigaste, de flesta verkar bara skumma igenom det och är nöjda bara du har ett. (så var det för mig i alla fall, men som sagt så ansökte jag inte till Oxford precis. ansökte bara till två "anrika" skolor, men jag kom in på båda!) så så länge du berättar varför du söker till just deras utbildning så kommer det gå hur bra som helst.

guuud vad långt det här blev nu! förlåt!

och haha, du får vara precis hur nosig du vill, I don't mind! :)

om du har fler frågor så tveka inte att ställa dem! skicka iväg en kommentar eller ett mejl. och om du faktiskt väljer att plugga här, så hör av dig vetja så kan jag hjälpa dig genom "the transition period"! vad är det du vill plugga? :) lycka till med alla EE's och TOK essays och finals och whatnots!

2009-11-25 @ 14:47:46
Blogg: http://youonlyliveonce.blogg.se/

Lämna din åsikt:

Namn:
Remember me?

E-mail: (visas ej)

Blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0